Depa kata.., " Jika nak kata, tak ada apa apa salah Umno/BN 54thn ini. Siapa yang biarkan melayu dalam keadaan macam ini sekarang? Umno perintah 54 thn. Mengapa nak salah kan bangsa lain. Mengapa tak salah kan Umno itu sendiri?
I boleh bersumpah dan kata, Umno lah yang Miskin kan Orang melayu sendiri, bukannya bangsa lain".



Iskkk..!!!

Ya, UMNO yang miskinkan orang Melayu hari ini, kerana UMNO tidak membenarkan orang melayu berniaga mesin judi, melarang orang Melayu membuka kedai lotri, 4D, TOTO, melarang orang Melayu membuka rumah urut dan rumah pelacuran, UMNO melarang orang Melayu berjudi, malahan UMNO melarang orang Melayu dari memasuki Kasino di Genting Highland mereka berikan semua ini kepada bangsa lain saperti Cina dan India, itu sebab mereka kaya raya berbeza dengan orang Melayu, kerana mereka boleh berniaga macam macam tiada halangan. Berbeza kepada orang Melayu yang di halang oleh UMNO.

Dahulu Orang Melayu hanya boleh berniaga nasi lemak sahaja, tetapi kaum Cina boleh berniaga nasi lemak di hadapan rumah,disamping membuka bilik pelacuran didalam bilik dan membukan kelab perjudian didalam bilik yang lain didalam satu bunbung rumah, dan di sebelah malam rumah mereka boleh di jadikan kelab perjudian dan kelab hiburan ( night Club) , ini semua salah UMNO.

Dahulu , Orang melayu dilarang berniaga apa yang telah di buat oleh kaum Cina, kerana tidak mahu di katakan menyekat perniagaan orang Cina, Bertahun Orang Melayu membantu Cina yang berniaga di pasar pasar basah ( sahingga Tun Razak membuka peluang kepada orang melayu yang bertani untuk menjual hasil sendiri didalam DEB dan Tun Mahathir mencabah otak orang Melayu untuk pandai didalam bidang teknologi dan pembuatan, Mengapa orang Cina bantah pembinaan PROTON se awal perancangannya melalui Tengku Razaligh? sebab didalam senarai pembekal bahan mentah dan alat ganti 75% pembekal adalah orang Melayu).

Dahulu untuk baiki paip bocor pun kena panggil orang Cina , nak betulkan tiang jamban panggil orang India kenapa tak ada orang Melayu? kerana orang Melayu zaman itu terlalu tolenransi terhadap bangsa pendatang untuk mencari makan di bumi Malaya dan kemudiannya rela pula nama bumi Malaya di tukar kepada Malaysia.

Dahulu kaum ini semua meminta agar orang Melayu biar bekerja di pejabat kononnya biar selesa sedikit kebetulan orang Melayu berbudi bahasa ( sebenarnya kaum ini bodoh masa itu menulis Jawi pun tak tahu untuk urusan pejabat dengan orang Engris / British, menjadi Polis dan penjaga keselamatan saperti Tentera ( tujuan untuk menjaga Cina / India yang berniaga dari di rompak oleh kaum mereka sendiri, ingat sejarah Gee Hin dan Hai San? siapa yang menjadi orang tengah menyelesaikan masalah di antara kumpulan ini?).

Dahulu, Jika Cina sambut Tahun Baru orang ramai tak ada tempat nak beli sayur dipasar, Jika India sambut Depawali semua baca surat kabar lama, sekarang ? salah UMNO bila Cina mula buka kedai walaupun disambutan tahun baru mereka, jika tidak mereka kata akan kerugian.

Lihat sahaja Cina yang kaya , kesemuanya di jaga oleh Polis yang berbangsa Melayu.

Ini juga salah UMNO jika memberi tender kepada orang Melayu, vendornya mesti ada dari Kaum Cina atau India sebab kekayaan mesti di bagi sama rasa, berbeza dengan Orang Cina mereka boleh bagi pada anak beranak mereka sahaja.

Dan akhirnya Salah UMNO ialah bila Cina dah kaya raya mula menjadi BESAR KEPALA.

No comments:

Post a Comment