Duit Raya Memang Rasuah






DEPA KATA -

Tiada salah dengan kenyataan Kor Ming dalam isu pemberian duit raya sebagai salah satu rasuah. Apa yang dimaksudkan oleh Kor Ming adalah, jangan mengajar anak-anak kita dengan rasuah kerana ianya akan merosakkan masa depan kanak-kanak berkenaan.
Amalan ini sebenarnya dimulakan oleh kaum Cina dimana, kaum Cina memberi angpow dalam bentuk sampul kepada mereka yang masih kecil dan masih belum berumah tangga. Apa yang difahami, didalam ajaran Islam, sedekah diharuskan kepada mereka yang memerlukan dan tidak tertulis mengatakan, duit raya harus diberi setiap kali Hari Raya Aidilfitri. 
Trend yang ada sekarang seolah-olah kaum Melayu mengikut jejak langkah kaum Cina dimana tradisi pemberian angpow ini telah wujud ribuan tahun yang lalu. Persoalannya, dimana rasisnya kenyataan Kor Ming ini? 
-http://www.negarapakatanrakyat.com/






Iskkk...!!!!

Agaknya ya lah kot orang Melayu sedang meniru budaya orang Cina dalam pemberian angpow, sebab depa sebut angpow bukan sedekah pun, dalam Islam kita pangei sedekah walaupun sebiji kurma, tapi Cina nih depa bagi angpow boh dalam sampul warna merah, bila Ibrahim Ali, Presiden Perkasa terbagi angpow dalam sampul putih depa punya melatah macam kena sembelih.

Kalau dulu depa boh lah dalam seringgit dua, mungkin awai-awai dulu depa boh stakat sekupang dua ja, tapi la nih bukan lagi ratus, malah ribu pun ada yang depa sediakan malahan ada yang terima angpow sampai main juta-juta siap bagi hartanah itu semua atas nama pemberian dan tradisi.

Lagi pun depa kata ini adalah budaya mereka dan orang melayu sedang meniru budaya mereka, nak tanyalah budak DAP dan juga budak 'negarapakatanrakyat' nih tang mana yang orang melayu tiru budaya orang Cina ini?, Orang melayu tak rasuah tuhan dia, orang Cina? boleh rasuah tuhan, boleh bagi makan, boleh bagi baju lawa- lawa.


Chek pun rasa hairan juga dengan puak 'negarapakatanrakyat' nih, apa saja puak yang had kepala DAP buat betui saja, Anwar meliwat pun depa-kata tak pa sebab suka sama suka.

Chek tak taulah, tamadun mana dulu yang mula dalam isu pemberian 'sedekah' untuk orang melayu dan angpow untuk orang Cina, tapai kalau ikut perkara rasuahIslam lama dulu dah menentang bukan baru ini, dalam tamadun China pun tok nenek depa pun tak suka dengan peniaga kalau ikut dengan falsafah konfusianisme, sebab puak ini kaki pembelit didalam urus niaga dan rasuah menjadi satu cabang perniagaan mereka juga, dan mereka membawa budaya itu ke tanah ayaq Malaya ini.

Dalam tamadun Islam unsur riba awai awai dah habaq dalam Alquran di HARAM kan, begitu juga dengan pemborosan dalam perbelanajaan, tetapi apa kaum peniaga Cina ini buat? Depa rasuah dengan bagi tawaran harga murah samalah macam kes jual beli tanah di pineng tu. 

Kepada puak-pauk penjilat DAP tu cukup-cukuplah Hangpa junjung taik dalam perut pemimpin DAP tu, depa dah hina bangsa kita orang melayu cukup-cukup.

No comments:

Post a Comment